25.10.08

Julafton

Idag har vi haft rena rama julaftonen här hemma.
Morgonen började med att Edvin, dagens födelsadagsbarn, väcker mej och frågar varför jag inte har kommit med några paket än? Sov, säger jag, det är ju mitt i natten. Jag passar på att kolla på klockan och ser att den är SJU, Jag har försovit mej. "Sov Edde, jag måste öhhh.... kolla en grej"
Springer ner, möter precis min mor och far och även faster Paula i entren, förklarar läget, fixar tårtan.
Sen är det födelsedagsfirande med sång och tårta på sängen. Edvin gjorde ett jättebra försök till att låtsas sova, höll sig säkert i 5 sekunder innan han gjorde den klassiska gäspningen och sen se förvånad ut.
Paket, kramar, tårta, skratt och en farfar i fällknivsläge får sammanfatta morgonen.
Dagens favoritpaket var nog den nya cykeln han fick.
Sen åt vi frukost hemma hos farfar och farmor innan förberedelserna till kalaset började.
Kl 12 drog vi igång i skogen och det blev ett otroligt lyckat kalas. Massor av kompisar, fritt röj, lekar, pippi långstrumps skattletarjakt, korv, saft, ballonger och massor av skratt.
Sen kom dagen höjdpunkt om ni frågar mej. Efter allt kalasfirande så kom faktiskt frugan hem på kvällspermision från sjukhuset. Det var riktigt härligt att ha henne hemma igen om än bara för en kväll. Edvin omvärderade dagens bästa present och undrade om inte mamma var det bästa han kunde få på sin födelsedag. Igen massor av kramar och pussar. Sen blev det pizza för första gången på länge för mamma.
Efter ett tag sprang barnen upp och lekte med de ny leksakerna så jag och min älskling kunde bara sjunka ner i soffan, lika utslagna och trötta, i varandras famnar. Vad man uppskattar det efter en så där 7 veckor. Nu har hon ju ganska ont och så; så det fick inte bli några hårda kramar.
Vid sju läste hon gonattsaga för barnen och när jag kikar upp sen så ligger alla i hennes famn och förklarar för henne att det är så vi gör nu när pappa är hemma. Nåja, tänkte jag, dom kan väl få säga så denna kväll.
Vill sluta med att berätta vad Agnes gjorde. När jag frågade om hon ville ha välling så sa hon "ja" sen vände hon sig mot Edvin och gjorde tecken för: Du, törstig, ha, fil eller välling? sen samma mot Valter. Alltså hennes första mening.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alltid spännande med språket! Det är tur att du dokumenterar sånt för det är lätt att glömma bort! Trevlig blogg! / Anna

Mia sa...

Vad kul att Agnes tecknar så bra, en hel mening! Och vad skönt för er alla att ha mamman hemma!

Styrkekramar
Mia